Kwiecień jest Światowym Miesiącem Wiedzy na temat Autyzmu. Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa
w Katowicach zaprasza na konferencję poświęconą problemom i potrzebom dzieci autystycznych oraz ich rodzin.
W programie: ciekawe wykłady z udziałem 12 prelegentów oraz panele dyskusyjne.
Autyzm jest najczęściej występującym całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Objawia się trudnościami
w porozumiewaniu się i kontaktach społecznych, rozumieniu zachowań innych osób, postrzeganiu świata. Osoby
z autyzmem i ich najbliżsi na co dzień bardzo często spotykają się z brakiem akceptacji czy nawet odrzuceniem. Dlatego tak ważne jest pokazanie otwartości na nich poprzez m.in. aktywne działania edukacyjne, pomagające zrozumieć
to zaburzenie rozwoju.
W Europie szacuje się, że 1 dziecko na 100 ma autyzm. W 2007 r. ONZ oficjalnie uznał autyzm za jeden
z najpoważniejszych cywilizacyjnych problemów zdrowotnych świata w XXI wieku obok m.in. chorób nowotworowych
i cukrzycy.
KONFERENCJA W TRYBIE ONLINE
UDZIAŁ JEST BEZPŁATNY
TERMIN: 22 i 23 kwietnia 2022
o konferencji
Partnerzy
PRELEGENCI
Elżbieta Ślusarczyk
Logopeda, pedagog specjalny, polonistka. Ukończyła liczne szkolenia, warsztaty oraz kursy z zakresu alternatywnych i wspomagających metod komunikacji. Posiada doświadczenie w pracy
z osobami ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną oraz zespołami genetycznymi. Od 2016 roku prowadzi bloga http://www.mockomunikacji.com Jako prelegent wystąpiła na konferencji "Wielospecjalistyczna diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju" w 2016 (Krosno) oraz "Komunikacja alternatywna AAC" w 2018 roku (Kraków). Prowadziła ćwiczenia "Alternatywne
i wspomagające metody komunikacji" na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Beata Ignaczewska
Pedagog specjalny, licencjonowany superwizor PLTB, licencjonowany terapeuta behawioralny. Dyrektor Centrum Terapii Behawioralnej. Autorka i współautorka publikacji dotyczących pracy
z dziećmi i młodzieżą z autyzmem. Z grupą specjalistów prowadzi w Gliwicach, w ramach CTB, Punkt Wczesnej Interwencji, gdzie odbywa się systematyczna terapia dzieci z autyzmem oparta
na zasadach Stosowanej Analizy Zachowania.
Izabela Suchta
Pedagożka zdrowia, socjoterapeutka, edukatorka seksualna. Studiowała podyplomowo
na kierunkach: Holistyczna opieka okołoporodowa oraz Seksuologia kliniczna. Nieustannie podnosi swoje kwalifikacje, uczestnicząc w szkoleniach, warsztatach i konferencjach z zakresu metod pracy terapeutycznej z osobami w spektrum autyzmu. Od kilkunastu lat pracuje w założonym przez siebie Gabinecie terapeutyczno-edukacyjnym "Santeriz" oraz w przedszkolu terapeutycznym. Na co dzień zajmuje się pracą terapeutyczną z dziećmi z autyzmem, diagnozą funkcjonalną, psychoedukacją rodzin osób w spektrum autyzmu. Ponadto od wielu lat prowadzi warsztaty i szkolenia dla rodziców i profesjonalistów, edukuje studentów uczelni wyższej oraz prowadzi warsztaty dla kobiet.
Bernadetta Bieszczanin
Absolwentka studiów pedagogicznych i psychologicznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz
na studiów podyplomowych na SWPS. Twórca i menadżer z 20-letnim doświadczeniem, którego nabyła w pracy w TVP. Jeden z jej licznych projektów cieszy się wciąż uznaniem widzów („Pytanie na Śniadanie”). Obecnie spełnia się w pracy z ludźmi, w której wykorzystuje swoją wiedzę, umiejętności i doświadczenia. "Spektrum Wrażliwości" to miejsce pełne inspiracji, wzajemnego szacunku, skutecznych metod i nowego spojrzenia na sytuację życiową człowieka.
Anna Musiel
Nauczyciel geografii i edukacji wczesnoszkolnej, pedagog specjalny. Od kilku lat jest związana
z Niepubliczną Szkołą Podstawową Nasza Szkoła w Katowicach. Rodzic nastolatki z Zespołem Aspergera.
Agnieszka Bratek
Nauczyciel języka polskiego, surdo- i oligofrenopedagog. Ukończyła studia podyplomowe
w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju i edukacji dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
w GWSH w Katowicach, a także Szkołę Trenerów. Od kilku lat związana z Niepubliczną Szkołą Podstawową Nasza Szkoła w Katowicach. Wiele wartościowej wiedzy i doświadczeń zdobyła, będąc szkolnym liderem programu Szkoła dla Asa. Szkoła od Z jak Zrozum do A jak Akceptuj, organizowanym przez ROM-E Metis w Katowicach. W pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – w tym z uczniami w spektrum – odnalazła swoje zawodowe miejsce
na ziemi. W czasie lekcji i zajęć rewalidacyjnych często wykorzystuje gry planszowe i karciane
lub ich elementy.
Ewa Bensz-Smagała
Psycholog dziecięcy, terapeuta, wykładowca akademicki. Swoją pracę poświęca głównie terapii dzieci i młodzieży, pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym oraz systemowym. Jest diagnostą autyzmu ADOS-2, prowadzi Szkołę Efektywnej Nauki Lucky Mind. Redaktor poradników dla rodziców, prowadzi bloga poświęconego nauce I pracy z dziećmi. Oprócz pracy terapeutycznej sporo czasu poświęca na naukę siebie i innych - jest trenerem technik pamięciowych.
Łukasz Żynda
Absolwent studiów magisterskich Śląskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku fizjoterapia. Uczestnik licznych kursów i szkoleń dotyczących zaburzeń neurorozwojowych. Ukończył międzynarodowe szkolenie Integracji sensorycznej oraz superwizję prowadzoną przez Austriacką organizację GSIÖ w Warszawie i w Wiedniu. Absolwent Kursu NDT Bobath Basic akredytowanego przez EBTA. Autor wystąpień i publikacji z dziedziny fizjoterapii. Współzałożyciel Centrum Terapeutycznego Sens w Gliwicach.
Sabina Markowska
Podejmowała się w życiu wielu różnych zajęć. Studiowała przez jakiś czas ekonomię na SGH, później zaczęła biologię, następnie pracowała jako baristka, a potem jako testerkagier. Spotykała się jednak z wieloma trudnościami i barierami, o których wtedy nie wiedziała, że łączą się
z autyzmem.. Współzałożycielka kanału Neuroatypowe. Odpowiada w nim za nagrywanie
i montowanie treści audiowizualnych. Ponadto jest studentką psychologii na SWPS i przede wszystkim - autystyczną samorzeczniczką.
Ida Tymina
Zaczęła się interesować autyzmem, kiedy sama otrzymała diagnozę – w 2020 roku. Założyłam profil "Ida ma autyzm" na Instagramie i zaczęła pisać o swoich doświadczeniach i o wszystkim, co odkrywała w temacie autyzmu i neuroróżnorodności. Współzałożycielka kanału Neuroatypowe
na YouTube oraz spółkę Neuroatypowe s.c. Chce tworzyć nowe standardy w biznesie i docierać wszędzie tam, gdzie wiedza o neuroróżnorodności może przynosić wymierne korzyści. Jej rolą na kanale Neuroatypowe jest dbanie o skuteczną komunikację.
Agnieszka Szadurska-Prokopiuk
Psycholog, psychoterapeuta w trakcie szkolenia w nurcie systemowo-ericksonowskim, konsultantka transkulturowej psychoterapii pozytywnej w trakcie master kursu w tej metodzie. Ukończyła studia podyplomowe w obszarze terapii i edukacji osób ze spektrum autyzmu. Pracuje z osobami autystycznymi w wymiarze diagnostycznym i psychoterapeutycznym, w każdej grupie wiekowej: na Oddziale Dziennym Psychiatrycznym dla Dzieci i Młodzieży w Lesznie oraz w prywatnym gabinecie - psychoterapeutycznie z osobami dorosłymi. Przeprowadza konsultacje diagnostyczne dzieci, młodzieży i dorosłych.
Anna Maria Wołyniak
Psycholog, psychoterapeuta i pedagog specjalny. Specjalizuję się w diagnozie klinicznej i psychoterapii dzieci i młodzieży oraz młodych dorosłych. Pracuje z rodzinami i z parami, prowadzi grupy wsparcia, grupy terapeutyczne. Wspiera Rodziny – Dzieci i Rodziców. Rodziców w budowaniu ich kompetencji rodzicielskich od momentu podjęcia decyzji o tym, że chcieliby zostać rodzicami - prowadzi konsultacje wychowawcze i coaching rodzicielski. Pomaga Rodzinom i Dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi i niepełnosprawnościami. Od wielu lat wspiera rodziny osób ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu – jest z nimi od chwili, gdy przychodzą, zgłaszając niepokojące ich zachowania dziecka, przez diagnozę i terapię. Prowadzi warsztaty oraz grupy wsparcia dla rodziców dzieci z ASD, a także warsztaty i grupy wsparcia dla rodzeństwa dzieci ze spektrum autyzmu.
Anna Dennis
Nauczyciel języka angielskiego, nauczyciel przedszkola, obecnie wychowawca trzeciej klasy szkoły podstawowej w „Naszej Szkole”. Pracowała z dziećmi w przedszkolu, domu dziecka, w szkole, również jako woluntariuszka w przedszkolu i szkole podstawowej w Wielkiej Brytanii. Przez kilkanaście lat mieszkała w Redhill w Wielkiej Brytanii i tam też urodziły się i chodziły do szkoły jej dzieci. Jest mamą dziewczynki ze spektrum autyzmu zdiagnozowanej w wieku 14 lat.Chciałaby podzielić się doświadczeniem drogi jaką musiałyśmy przejść z córką zanim została postawiona diagnoza, jak również i tą późniejszą, dużo krótszą po otrzymaniu orzeczenia o niepełnosprawności.
PROGRAM WYDARZENIA
„Nastolatki w spektrum - studium przypadku" Ewa Bensz-Smagała
14:00 - 14:15
14:15 - 15:05
15:15 - 16:05
16:20 - 17:10
Powitanie
„Strategie komunikacji wspomagającej i alternatywnej- AAC- jako wsparcie osób z autyzmem" Elżbieta Ślusarczyk
„Inna niż Rain Man" Beata Ignaczewska
18:20 - 18:30
17:20 - 18:10
9:30 - 9:45
Przerwa
„Seksualność osób w spektrum" Izabela Suchta
Zakończenie
„Najczęstsze kłopoty kobiet ze spektrum autyzmu " Bernadetta Bieszczanin
9:45 - 10:35
10:45 - 11:35
Edukacja seksualna osób w spektrum autyzmu- wybór, czy konieczność? Rozwój psychoseksualny dziecka z autyzmem. Dojrzewanie, miłość i zachowania seksualne. Potrzeba seksualna osób w spektrum autyzmu. Wykorzystanie seksualne- w jaki sposób zmniejszyć ryzyko nadużyć wobec dzieci? Rodzic wobec seksualności swojego dziecka.
„Diagnoza SI u dziewczynek w spektrum" Łukasz Żynda
„Diagnoza kobiet i dziewczynek w spektrum autyzmu" Anna Wołyniak
22 kwietnia
23 kwietnia
Powitanie
11:50 - 12:40
Rynek pracy w obecnym kształcie nie jest zbyt przyjazny osobom w spektrum autyzmu iADHD, co sprawia, że ich ogromny potencjał zostaje w dużej mierze niewykorzystany.Jednak już wkrótce może się to zmienić. W wielu krajach, w tym także w Polsce,pracodawcy coraz częściej myślą o społecznym różnicowaniu swoich zespołów i wspieraniutych pracowników i kandydatów, którzy w znaczący sposób odróżniają się od większości.Neuroróżnorodność staje się jednym z kluczowych obszarów takiego różnicowania.
„Potencjał osób autystycznych na rynku pracy" Ida Tymina i Sabina Markowska
12:50 - 13:40
Przerwa
Nasze dziewczyńskie tajemnice
Rozważania na temat codzienności szkolnej dziewczynek w spektrum. Opowiemy o doświadczeniach w pracy
z dziewczynkami w spektrum - o tym, co nam, nauczycielom Naszej Szkoły, wydaje się w tej relacji najważniejsze i jak nie stracić tego z oczu.
Przeżycia i historia mamy dziewczynki z Zespołem Aspergera. Postaramy się w skrócie przedstawić naszą sytuację. Jak i kiedy się dowiedziałyśmy o problemie ? Kto nam pomógł i pokierował w odpowiednie miejsca? Opowiemy o problemach, z którymi przyszło nam się mierzyć. Jak Zespół Aspergera zmienił nasze życie, również zawodowe
„Wychowanie dziewczynek w spektrum - panel dyskusyjny" Agnieszka Bratek, Anna Denis i Anna Musiel
13:50 - 14:40
Przerwa
„Maskowanie spektrum autyzmu - implikacje życiowe i terapeutyczne" Agnieszka Szadurska-Prokopiuk
14:50 - 15:40
Zakończenie
15:40 - 15:50
Wyjątkowa, delikatna, zwiewna a z drugiej strony… wycofana, zniecierpliwiona, uciekająca w świat fantazji. Jaka jest nastolatka w spektrum?Każda z nich jest inna, co nie oznacza, że nie przeżywa swoich rozwojowych dylematów, poszukując swojego miejsca w świecie. Często irytuje się brakiem konkretów, koniecznością dostosowania do zasad – chociaż stara się i próbuje to robić. Czasem wychodzi sztucznie, mechanicznie, kiedy próbuje naśladować sposób mówienia koleżanek i prowadzenia rozmów „small talk”. Szuka „algorytmów” wzorów postępowania, które pozwolą jej na nawiązanie przyjaźni. Z prawdziwą fascynacją rozmawia o swojej hodowli mrówek, tablecie graficznym czy segmentacji.O blaskach i cieniach funkcjonowania nastolatki z autyzmem opowiem prezentując fragmenty wywiadów ze spektakularnymi dziewczynam.
Czy kobiece oblicze autyzmu jest tożsame z tym najczęściej prezentowanym – męskim? Jakie najczęstsze kłopoty towarzyszą kobietom i dziewczynkom? Jak odnajdują się w specyficznych kobiecych rolach: matek czy żon?
Maskowanie spektrum autyzmu to zjawisko charakterystyczne przede wszystkim dla autystycznych kobiet - choć się do nich nie ogranicza. Ukrywanie cech autystycznych ma wiele konsekwencji - zarówno dla diagnostów, którzy nie są w stanie postawić jednoznacznego rozpoznania, jak i dla osób maskujących, którym utrudnia to adekwatne rozumienie własnych potrzeb. Wykład skupi się na tych właśnie konsekwencjach ukrywania własnej tożsamości: w obszarze terapii, diagnozy i dobrostanu w życiu codziennym.
Obecnie dzięki badaniom oraz doświadczeniom kobiet, które otrzymały diagnozę spektrum autyzmu w dorosłym życiu, wiemy dużo więcej o tym, dlaczego dziewczęta wymykają się diagnostom oraz w jaki sposób objawy spektrum autyzmu u kobiet różną się od męskich wzorców. O tym, że objawy są różne, wiemy już z całą pewnością. Nie ma jednak dobrych narzędzi do diagnozy dziewcząt i kobiet – bo inne wzorce zachowań powinny być opisane za pomocą innych narzędziami diagnostycznych. A tak nie jest – narzędzia diagnostyczne dla obu płci są wspólne. Ciągle jest więc tak, że dziewczęta i kobiety w spektrum autyzmu diagnozowane są błędnie, dużo później niż chłopcy lub nie otrzymują odpowiedniego rozpoznania wcale. Spróbuję odpowiedzieć na pytanie dlaczego tak się dzieje i wskazać możliwe rozwiązania
Komitet organizacyjny
Ewa Bensz-Smagała
Psycholog dziecięcy, oligofrenopedagog. Jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym katedry Psychologii w Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej w Katowicach. Większość pracy zawodowej poświęca dzieciom, stara się szczególnie pomagać i rozwijać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, prowadzi diagnozę ADOS-2 i terapię dzieci ze spektrum autyzmu.
Alicja Grzenik
Studentka trzeciego roku psychologii (specjalizacja - psychologia kliniczna). Wiceprzewodnicząca Koła Naukowego Psychologii GWSH, gdzie podejmuje działania mające na celu pozyskanie partnerów merytorycznych Koła, współorganizuje konferencje i wydarzenia mające na celu popularyzację nauki. Prelegentka licznych wydarzeń popularno-naukowych z obszaru psychologii.
REJESTRACJA NA WYDARZENIE
W przypadku zgłoszenia osób niepełnoletnich prosimy o przesłanie na maila zeskanowanej, podpisanej zgody opiekuna prawnego: Ja niżej podpisany (imię i nazwisko), będący opiekunem prawnym Uczestnika, wyrażam zgodę na: uczestnictwo (imię i nazwisko) na Konferencji Neuronietypowi oraz przetwarzania moich i jego danych osobowych w celach organizacyjnych.